Facebook annoncering

Bedre Facebook annoncering

Annoncer på Facebook er den største indtægtskilde for Facebook. Facebook arbejder hele tiden på, at finde nye måder til at lokke endnu flere annoncører til for at kunne øge indtægten fra deres annoncer på Facebook.
Derfor forbedre Facebook hele tiden funktionerne i Facebook Power Editor, som blandt andet gør det muligt for annoncørerne hurtigt og nemt at nå deres målgruppe.

Mange af disse muligheder har du ikke med at ‘booste’ et opslag. Vil du arbejde seriøst med dine annoncer på Facebook og markedsføring på Facebook generelt, bør du bruge Facebook Power Editor.

Til dagligt arbejder jeg med digital markedsføring, hvor jeg blandt andet tilbyder Facebook annoncering. Her hjælper jeg en række virksomheder og start-ups med at være synlig og skabe resultater med Facebook annoncer.

Jeg vil derfor i dette indlæg dele nogle af mine foretrukne funktioner i Facebook Power Editor, som du måske kan få brug for i arbejdet med dine annoncer på Facebook.

Import & export med Facebook Power Editor

Det er muligvis den største tidsbesparende funktion i Power Editor, hvis du arbejder med store kampagner. Funktionen er netop lavet til annoncører, som arbejder med mange kampagner. Så hvis du er en mindre annoncer vil du måske ikke få brug for dette værktøj.

Du kan med fordel vælge at teste import / eksport værktøjet på en mindre kampagne for at undgå dumme fejl. Sker der alligevel fejl vil Power Editor gøre dig opmærksom på, hvor fejlen ligger. Det giver dig mulighed for at gå tilbage og finde eventuelle fejl.

Der er 2 grundlæggende ting, som du skal huske for at undgå fejl, når du importerer nye annoncer og redigerer de gamle.

  • Hvis du arbejder med en ny kampagne, ad set eller ads og lader kampagne id, ad set id eller ad id stå tomt vil Facebook indsætte disse unikke ID for dig.
  • Efter det første upload af blanke id felter skal du se bort fra dette dokument, du tidligere arbejdede på uden annonce ID.
    Det eneste måde Facebook kan skelne mellem nye annoncer og eksisterende annoncer er annoncens ID. Hvis du uploader det gamle dokument, som mangler annonce ID vil det skabe dobbelt så mange annoncer, hvilket måske kan betyde, at du må starte forfra.

A/B splittest med import i Power Editor

A/B tests af annoncer er meget simpelt med Power Editors værktøj til masse upload. Hvis du for eksempel ønsker at teste en facebook annonce med en ‘køb nu’ knap mod annonce uden, så er det simpel at kopiere rækkerne med de andre annoncer, du vil teste. Du skal bare sørge for at du ikke kopiere de samme annonce ID til den nye kolonne.

Du har 2 muligheder for at tilføje billeder til dine Facebook annoncer ved hjælp af import. Du kan enten bruge billeder i dit billede bibliotek og vedhæfte deres unikke ID til bestemte annoncer eller uploade dine billeder sammen med masseimporten én efter en eller med en zip fil.
Husk at navnene på billedfilerne skal matche navnene i kolonnen med billederne i din import.

Målgrupper

At definerer målgrupper er altafgørende for om du får succes med Facebook annoncering. Hvis du ikke selv er helt skarp på det område, så bør du søge hjælp fra en ekspert. Ellers kan du risikere, at bruge rigtige mange unødvendige penge på Facebook annoncering, som du måske kan spare ved at få hjælp fra en ekspert.

Målgrupper er en feature, som blev tilgængelig i Power Editor mange år før den var tilgængelig i den standard Facebook Ads Manager, som de fleste kender.
I Power Editor finder du muligheden i den primære navigationslinje. I Facebook Ads Manager finder du målgrupper under tools værktøjer.

Der er i alt 3 typer af målgrupper:

  • Custom Audience
    Denne type målgruppe bygger du ud fra kundelister, trafikken på din hjemmeside eller aktivitet fra en app.
  • Lookalike Audience
    Denne type målgruppe er en målgruppe baseret ud fra f.eks. et custom audience. Det er altså en målgruppe, som minder om din primære målgruppe.
  • Saved Audiences / gemte målgrupper
    Det er en gemt målgruppe, som du selv har defineret på et tidligere tidspunkt. Du kan spare meget tid ved at gemme målgrupper, der er kendt for at performe godt.

Processen at udforme custom og lookalike audience er ens i Ad Manager og Power Editor, men Power Editor slå Ad Manager, når det kommer til at opbygge gemte målgrupper.

Gemte målgrupper i Power Editor

Der er faktisk 2 måder at opbygge gemte målgrupper på. Hvis du bruger Ad Manager, er der kun en enkelt måde – og det er ved at gå til “målgrupper” og herefter opbygge fra bunden.

At opbygge målgrupper på denne måde i Ad Manager tager tid, især hvis du har mange forskellige målgrupper.

I Power Editor er det meget hurtigere at opbygge målgrupperne. Så vil du arbejde seriøst med Facebook annoncering anbefaler jeg, at du kigger nærmere på mulighederne i Power Editor.

Du kan både gemme din målgruppe efter du har bygget din annonce, eller du kan vælge at lave din annonce og derefter definere målgruppen.

Promoverede organiske opslag optimeret til kliks

Det har været muligt at annoncere på opslag via timeline i mange år. Indtil for nyligt kunne man kun optimere mod engagement. Med Power editor kan du nemt optimere organiske news feed opslag mod kliks til din hjemmeside, konverteringer og meget mere.
Derudover kan du bygge forskellige ad sets til at promovere dine opslag til så mange forskellige og unikke målgrupper du har lyst til.

Sådan optimerer du opslag efter kliks:

  1. Lav en kampagne i Power Editor og optimerer den efter kliks. Herefter bygger du et ad set målrettet de målgrupper du ønsker at nå – ligesom en standard annonce.
  2. Når du skal lave selve annoncen, så vælg “brug eksisterende opslag” og vælg ét af de seneste opslag.

Nu betaler du kun for kliks via dit organiske “timeline” opslag. Skal du annoncere til flere gemte målgrupper, så gentager du bare indtil du er færdig.

Splittest på målgrupper

Hvis du vil lave ad sets med få ændringer for at teste skal du enten bygge hver ad set igen manuelt eller kopiere hvert annoncesæt for at lave ændringerne.

Du skal manuelt lave annoncesæt hvis du vil målrette dine annoncer efter forskellige lokationer, interesser, demografi m.m. Du kan dog hurtigt splitteste på forskellige aldersgrupper og køn i det samme annoncesæt ved hjælp af Power Editor værktøj til at splitteste på målgrupper.

Sådan splittester du på målgrupper i Power Editor:

  1. Først vælger du den målgruppe du gerne vil splitteste enten køn eller alder på i et annoncesæt
  2. I værktøjslinien finder du “split audiences” (jeg har indstillet Facebook til Engelsk, så bliv ikke forvirret)
  3. Vælg herefter det originale annoncesæt og klik “Tilføj et annoncesæt”. Hver gang du gør dette vil du automatisk lave et annoncesæt til at målrette de næste 10 år i dit originale annoncesæts alder.
  4. Du kan vælge at lave et nyt budget for hvert nye annoncesæt. Det vil kopiere både budget og løbetid på din originale annoncesæt. Hvis du lader være med at tjekke boksen af, vil det nye annoncesæt dele budgettet fra den originale annonce.

teste på målgrupper i facebook power editor

Der findes et utal af muligheder for at splitteste med dine Facebook annoncer. Det er faktisk kun fantasien der sætter grænserne.

Gode splittests på dine Facebook annoncer kan være med til at øge performance og dermed øge antallet af konverteringer for dine Facebook annoncer. Jeg vil helt klart anbefale dig, at teste på så meget du kan overskue i dine Facebook annoncer.

Vis dine organiske opslag til et bestemt sprog eller lokation

Med Facebooks standard opslag system kan alle de de opslag der er offentlige på dine Facebook væg. Hvis du har følgere over en stor geografisk spredning kan du med fordel vælge, at det kun er brugerne indenfor en bestemt geografisk placering, som skal se det pågældende opslag.

Grunden til at det er en god idé er følgende: Hvis dine opslag ikke er målrettet og relevante vil brugerne der ser disse opslag finde dem relevante. De vil simpelthen ikke interagere på en positiv måde, hvis de overhoved vil interagere. Dermed vil din overall reach falde – og det skal du undgå.

Med Power Editor kan du begrænse hvem der ser dine Facebook opslag. Disse opslag vil stadig blive set af relevante brugere i deres nyhedsstrøm, men vil ikke være synlig på din tidslinje over for følgere, som ikke opfylder de krav for målretning du har opsat.

For eksempel, hvis du køre en konkurrence som kun gælder for brugere i et bestemt område, kan du sikrer dig at det kun er følgerne i dette bestemte område, som ser opslaget på deres timeline uden du betaler for en annonce.

Sådan gør du:

  1. I Power Editor klikker du på “page posts” i navigationen
  2. Klik derefter på “create post” knappen i øverste højre hjørne
  3. Udfyld de påkrævede felter for at forme dit opslag
  4. Vælg enten sprog eller lokation alt efter hvor opslaget skal vises

Husk, at hvis du begrænser dig opslag til et område eller sprog på denne måde, så kan du ikke senere ændre på disse begrænsninger på samme opslag. Det vil kræve, at du laver et nyt opslag.

Udvid din Facebook annoncering til Instagram

Før i tiden var det kun muligt for et fåtal af udvalgte annoncører at annoncerer på Instagram. Det er nu blevet muligt for alle med en Instagram konto via Facebook Power Editor.

Som det er pt. har du kun mulighed for at optimere annoncerne på Instagram til klik til hjemmeside, mobil app install eller video visninger.

For at annoncere på Instagram, skal du første forbinde din Instagram konto med Facebook Business Manager eller gennem din Facebook sides indstillinger.

Når det er gjort kan du gå i gang med at oprette kampagner og annoncer til Instagram. Processen bag Instagram annoncer er den samme som Facebook annoncerne. Du starter med en kampagne med én af de tidligere nævnte mål. Derefter bygger du et annoncesæt med din ønskede målgruppe og vælger Instagram under “placement/placering”

Efter dette skal du igennem samme proces med at udforme selve annoncen til Instagram.

Min afslutende bemærkning om Facebook annoncering

Facebook annoncering er virkelig effektivt, hvis du udnytter alle de værktøjer og fordele Facebook tilbyder. Med Power Editor har du for alvor muligheden for at sætte turbo på dine Facebook annoncer.
Facebook prøver konstant at optimere mulighederne for Facebook annoncering til fordel for dig, der vil annoncere på Facebook.

Previous Article

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *